Het gilde van ondernemers

Meesterschap in ondernemen

Paola van de Velde
BUNSCHOTEN -
Het ouderwetse gildesysteem is aan een comeback bezig in Nederland. De laatste tien jaar duiken steeds meer nieuwe broederschappen op. Van het Gilde van Nederlandse Meesterkoks tot die van goudsmeden of vrijwillige molenaars. De jongste loot aan deze stam is het Gilde van Ondernemers, dat streeft naar meesterschap in ondernemen.

Door initiatiefnemer is Bernard de Groot, die na een loopbaan als manager bij PwC, IBM en Sanoma, directeur werd bij Frisse Bronnen en nu ondernemers begeleidt bij hun persoonlijke ontwikkeling. Volgens hem zijn de middeleeuwse begrippen 'meesterschap' en 'gilden' beslist terug van weggeweest.

"Hoewel ondernemen misschien in de enge zin van het woord geen ambacht is, kan het klassieke systeem van leerling, gezel en meester wel degelijk uitkomst bieden voor ambitieuze ondernemers", denkt De Groot. "Want ondernemen is een eenzaam vak."
Anders dan bij grote corporates waar management developmentprogramma's voor talentvolle medewerkers zijn, moet de ondernemer alles uit zelf halen en zijn eigen sparringpartners zoeken. Dat valt niet altijd mee. "Een gildesysteem kan dan helpen, doordat je hierin in een veilige omgeving kennis en kunde kunt delen en overdragen aan anderen", legt hij uit.
Bovendien is de groei van een onderneming gekoppeld aan de groei van de ondernemer, stelt De Groot. "Ons motto is daarom persoonlijke groei is zakelijke groei."

Dat erkent ook Martin Schuurman, oprichter van MKB Brandstof: "In de praktijk zie ik dat de groei van mijn onderneming niet zo zeer door mij wordt bepaald, als wel wordt beperkt. Ik ben een soort flessenhals. Door te investeren in mijn persoonlijke ontwikkeling hoop ik die hals te verbreden en groei op alle fronten te stimuleren."

Om de ondernemers te stimuleren vrijuit met elkaar te werken aan hun meesterschap, gelden er binnen het gilde enkele heldere regels. "Elke bijeenkomst is een pitch-vrije zone. Verkoopverhalen houden en visitekaartjes uitdelen is niet gewenst. We komen hier niet om stoer te doen tegen elkaar", benadrukt De Groot. "Het gaat erom te leren van elkaar."
De Groot, die voor de eerste bijeenkomst van zijn pas opgerichte Gilde voor Ondernemers sprekers als Onno Kokmeijer, chef-kok van twee sterren restaurant Ciel Blue in het Amsterdamse Okura Hotel en boer en filosoof Jan Huijgen van de Eemlandhoeve in Bunschoten-Spakenburg wist te strikken, is vooral gecharmeerd van het begrip reisgezel.

"Dit aspect van het middeleeuwse gildesysteem is in Nederland - waar in 1798 een totaalverbod op de gilden van kracht werd en deze vervangen werden door landelijke, neutrale vakopleidingen en vakverenigingen - minder bekend, maar in Duitsland is deze traditie nog springlevend. Daar gaan jonge gezellen na hun opleiding nog echt op reis. Zij moeten de vertrouwde grond verlaten en op tenminste 50 kilometer afstand van hun meester bij een andere ervaren vakbroeder nieuwe inspiratie opdoen."
Topkok Onno Kokmeijer vindt dat een interessante traditie die in sommige gevallen beslist navolging verdient. "Het koksvak bijvoorbeeld leer je niet op school, maar in de praktijk", zegt hij. "Zelf ben ik na mijn opleiding ook bewust bij diverse chefs in de leer gegaan."

Als meesterkok en gildemeester beschouwt hij zich als ambassadeur van het vak en zet hij zich in om vakgenoten te inspireren innovatief te blijven en kennis en kunde aan de jongere generaties door te geven. "Ik ga de top nooit bereiken. En dat houd ik anderen ook voor. Waarom niet? Omdat ik de lat elke keer weer voor mezelf hoger leg."
Dat gevoel wil De Groot met zijn gilde ook oproepen bij andere ondernemers. "Daarom zie ik onze bijeenkomsten ook als een reis. Of beter gezegd: als een groot avontuur waarvan ik ook niet precies weet waar het eindigt."

Leave a Reply

Sorry, you must be logged in to post a comment.

Magento Appliance - Powered by TurnKey Linux